(a teljes szöveg friss változata a 2003 októberben megjelent könyvben található)
-------- oooooo ---------
Vita-indítóként,
hozzászólásokat
gyűjtve
Témakörök:
II. Jelenlegi alkotmányos állapotunk
III. A történelmi magyar alkotmány lényeges jellemzői
IV. Elmélyült alkotmányos válságot élünk
V. Kiút az alkotmányos válságból - jogfolytonosság helyreállító nemzetgyűlés szükségessége
A magyar alkotmány a legalább
ezer éves magyar nemzet legalább ezer éve fennálló államára
vonatkozó, legalább ezer éves államalkotó akarata.
Történelmi-társadalmi
tudatunk, közjogi és kulturális identitásunk sarokköve, egyben közjogi
és kulturális kincsünk, lehetőségünk a magyar alkotmány, amelyet a
jelenlegi politikai hatalom nem ismer el. (történelmi tény).
Volt magyar alkotmány
1944-ig. (történelmi tény)
Történelmi alkotmányunkat
a magyar törvényhozás megtagadta. Nem az alkotmányunk alkalmatlansága miatt,
hanem a német, majd az orosz megszállás kényszerítette ránk (történelmi
tény)
A megszállt országban a megszálló szándéka szerint működő testület (az akkori parlament) hozta az 1949/XX-as alaptörvényt, amelyhez a törvényhozás azóta igazodik. Ennek 77.§ (1)-es pontja szerint a magyar alkotmány nem más, mint maga az alaptörvény.
Az alaptörvényről annyit állíthatunk, hogy az elismerheti az alkotmányt, vagy megtagadhatja az alkotmányt, de önmagát nem minősítheti alkotmánynak.
A magyar észjárás szerint az írott alaptörvénynek meg kell felelnie az íratlanul is erős alkotmányos elveknek (az „örök”, de legalább a napi politikai küzdelmek felett álló értékeknek, igazságoknak, egyes hagyományozott megoldásoknak).
Nem a pillanatnyi
hatalom határozza meg a magyar alkotmányt, hanem a hatalomnak kell az alkotmányt
elfogadnia, és felelősségre vonás mellett megtartania (a
felsorolt történelmi tényekből, összefüggésekből következő további
evidencia)
A magyar alkotmány
nem pótolható, nem múlható felül. Kultúránkban a legmélyebb gyökerekig
(népmesék, Mátyás király mesék, egész irodalmunk, költészetünk)
hatolnak hajszálerei, ható erőként mozgatta történelmünket, sok esetben
gazdasági mentőövünk volt, meghatározta gondolkodásunkat a társadalomról,
igazságról és sorsról, elkötelezettségről, szolidaritásról, az európai
értékek megélésének útjáról. (tény)
A magyar nemzet
kulturális és politikai közösségét az alkotmánya (alkotmányos szellemisége)
tartotta meg, a nemzet érdeke és értékrendje szerint szabályozva az
államot. (történelmi tény)
Az állam nélkül a nemzet is széteshet, sőt végleg szétesik („mint oldott kéve”).
Alkotmányunknak az
egység, a teljesség igényét és az esetlegesség, a megoldandó válsághelyzetek
világát egyaránt felölelni képes, kezelni hivatott rendszere utánozhatatlan
és számunkra mint kulturális és politikai közösségnek fontos esélyt
kínáló. (ritkán végiggondolt, kellően nem becsült tény)
A magyar történelmi
alkotmány életrevaló rugalmassága éppen az íratlanul is feltétlenül
tisztelt alkotmányos értékek, igazságok és hagyományozott megoldások
valamint az alkotmányt vagy elismerő vagy el nem ismerő írott
alaptörvény kettősségéből, különvalóságából ered. (ritkán
végiggondolt, kellően nem elemzett tény) E kettős rendszer teszi lehetővé
az európai és az egész emberiség által tisztelt értékek, kiküzdött erkölcsi,
tudományos, társadalmi vívmányok megbecsülését, hasznosítását számunkra
identitásunk elvesztése, életminőségünk kockáztatása nélkül. (logikai
evidencia)
Az alkotmány nem
szüntethető meg – a magyar alkotmány nem szüntethető meg szavazással,
mert más a természete. Nem egy okmány, hanem a nemzet identitásának része.
(történelmi alkotmányunk evidenciája)
Az ember eredendően, lényegénél fogva szabadságra[3]
született, amelyet teljességében egy nemzet közösségében élhet
meg, ami politikai közösség és szövetség is egyben. (történelmi
alkotmányunk evidenciája)
Az emberi szabadság érvényesítésének
eszközrendszere a jog, a gazdaság, az államigazgatás, ami semmilyen
módon nem fordulhat az ember ellen. (történelmi alkotmányunk evidenciája)
Az állam feladata a nemzet
közösségében az emberi szabadságot kiteljesítő életvitelhez szükséges
feltételek garantálása. Az államon ez számon kérhető. (történelmi
alkotmányunk evidenciája)
Az államra kötelező
igazságokat, értékeket Európában az ismert legmagasabb szinten képviseli a
magyar alkotmányos hagyomány - tehát nem a józanság, hanem a hatalmi önkény
vagy a hatalmi önkény által elkábított magyarság érdektelensége tart
minket távol tőle (ismert alkotmányelméleti tény)
Az alkotmány központi intézménye a szentkorona – amely sokszáz éven át közjogi szakkifejezésnek számított, ezért sosem írták nagybetűvel Trianonig. 1920-tól használatos a nagybetűs írásmód, amióta komoly nehézségek árán tud érvényesülni. Aki kisbetűvel írja, az nem tiszteletlen, hanem legfeljebb ismételt működésében reménykedik. (történelmi hagyományunk evidenciája)
A hatalom teljessége csak a szentkoronáé lehet – tehát a hatalom gyakorlói csak felelős, megosztott, részhatalmat gyakorolhatnak, ez a diktatúra alkotmányos és eredendő tilalmát jelenti. A hatalmi ágak feltétlenül megosztandók, nem monopolizálhatók. (történelmi alkotmányunk evidenciája)
A szentkoronához való viszonyát sem a nép, sem az uralkodó, (sem a nemzet - a szentkorona tagsága, sem a hatalom gyakorlója) nem változtathatja meg – ezért volt fogalmilag kizárt az önkényuralom a magyar közjogban, és ezt tudomásul vette egy idő után Károly Róbert, Zsigmond király, Mátyás király, a kalapos II. József és mindenki más, egészen a II. világháborúig. (történelmi alkotmányunk evidenciája)
A mindenkori magyar kormány az alkotmányos rendet, evidenciákat semmilyen okkal, vagy hivatkozással nem sértheti meg, mivel ez a Szentkorona sérelmét jelenti. (történelmi alkotmányunk evidenciája)
A nemzet a politikailag szervezett nép. Tehát a nemzet szentkorona nélkül nép, tömeg, sokadalom. Illetőleg a nép ha alkotmányához hű vagy ahhoz visszatér, akkor nemzet. (történelmi alkotmányunk evidenciája)
Megszálló hatalomtól
mentesen nem hatálytalanították (nem tagadták meg arra megválasztott testület
keretében) az alkotmányt (történelmi tény) – tehát
érvényben van, csak figyelmen kívül hagyjuk, tehát alkotmánysértésben
van a magyar állam. (alkotmányos evidencia)
Törvénysértés jogot nem
alapíthat – a megszálló hatalom diktátuma nem szerezhet alkotmányos
legitimitást (történelmi alkotmányunk evidenciája)
Az önkényuralmat kizárta
a magyar alkotmány – a szentkorona volt a szuverén és nem a nép[4],
nem az uralkodó – tehát a szentkorona eszme által a közösségében szabályozottan
élő nép (más szóval nemzet) volt a szuverén. (történelmi alkotmányunk
evidenciája)
Az alkotmány az államra kötelező igazságokat tartalmaz, amely a sok generációs nemzet egészéhez kötődik, aktuális viták szerint nem formálható – ezt fejezték ki azzal, hogy a koronát Istentől angyal hozta, hogy Szűz Máriának ajánlották fel, hogy isteni igazságnak tekintették (történelmi alkotmányunk evidenciája)
Az alkotmányt
elismerő alaptörvények, sarkalatos törvények, törvények, állami
rendeletek stb. alakítják ki azt a konkrét intézményrendszert, amely az
adott korban, adott körülmények között lehetővé teszik az alkotmányos közéletet,
államot, az alkotmányos igazságok, értékek, elvek általános tiszteletét,
meghivatkozását. (történelmi alkotmányunk evidenciája)
A föld a szentkorona tulajdona. Ennek megfelelően mai szóval: a föld nem tőke, hanem sok szempontból életünk feltétele, és ezek közül csak egy, ma már messze nem a legfontosabb, a mezőgazdasági árutermelésre való alkalmassága. (történelmi alkotmányunk evidenciájával összhangban jelenkorban is józanul belátható alapelv)
Az államnak biztosítania kell
a természeti erőforrásokhoz monopolprofittól mentes, uzsora nélküli
hozzáférhetőséget, - az uzsora mentességet az államnak garantálnia
kell a pénzrendszer és bármely más közintézmény vonatkozásában is, mind
a mai és az ezután következő nemzedékeket számára. (történelmi
alkotmányunk evidenciája)
Az alkotmányos garanciák
kifinomult és hatékony rendszere védte az alkotmányos elveken alapuló
közjogi megállapodások érvényesülését (történelmi tény)
a.
Kiemelkedőként említendő a koronázási hatalom-átruházás kölcsönös
garanciális elemeinek egymásba kapcsolódó sora
b.
Korlátozott hatalom - a hatalom feltétlen megosztottságának
elve
c.
Ellenőrzött hatalom - az alkotmányos igazságok, értékek, megállapodások
megsértőinek felelősségre vonása elsődleges teendő volt az országgyűléseken,
megelőzve az adómegajánlást, újoncozást is
d. Kötelessége a népakaratból politikai hatalomhoz, cselekvési lehetőséghez jutott képviselőnek az alkotmányos rend betartása és betartatása, amely kötelesség megszegése esetén felelősségre is vonható volt rangját és vagyonát veszthette el. (történelmi alkotmányunk evidenciája)
e.
Az ellenállási kötelesség az alkotmánysérelemmel szemben
mindannyiunkra érvényes (amit még a mai alaptörvény 2.§-a is megemlít).
Csődben van
jelen közjogi berendezkedésünk, amit a választási és népszavazási
kifogásokkal szembeni tehetetlenség jól láthatóvá tesz (jelen közállapotunk
ténye)
Akik új alkotmányt
akarnak, azok a fentiek szerint tájékozatlanok vagy el akarják törölni a
legalább ezer éves magyar államot, amely mint a legalább ezer éves
nemzet önkormányzati szerve felelőssé tehető a nemzet mint
politikai közösség tagjainak életfeltételeiért. (a felsorolt történelmi
tényekből következő logikai evidencia)
A magyar nemzet
tudatos megfosztása a szentkoronától, az alkotmányától való
tudatos elszakítása a magyarság identitásának felszámolását
jelenti, amit a világháború utáni nemzetközi egyezmény szerint
népirtásnak, idegen szóval genocídiumnak neveznek. Nyersebben
fogalmazva a magyar nemzetnek a magyar alkotmánytól való megfosztására törekvés
genocidiális cselekedet. Ma ez a folyamat zajlik, ezt ma tudatosan és büntetlenül
szervezik. (történelmi tény)
Népírtás egy módja
az 1949/XX-as törvény 77.§(1) törlésének elmulasztása is, vagy az
olyan tankönyvek kiterjedt használata, amelyek az emberi jogokat az állam
önmegtartóztatásaként tárgyalják nemcsak II. József idején,
hanem 1990 után is). (kevéssé hangoztatott evidencia)
Az úgynevezett
rendszerváltás forgatagában alkotmányos biztonság hiányában nincsen
szilárd meggyőződéses alapunk, amelyre támaszkodva nagyobb eséllyel küzdhetnénk
méltányos életfeltételeinkért. (belátható)
Hosszú a listája az elhanyagolt kérdéseknek, jelentős társadalmi történéseknek, amelyek alkotmányosan elfogadhatatlanok:
a. A hajléktalanok nagylétszámú csoportjának kialakítása a rendszerváltás társadalmat zsaroló eszköze volt. Embertelen megoldása felesleges volt, nem indokolta sem tisztességes politikai, gazdasági, kulturális vagy bármilyen más közérdekű ésszerűség.
b. A korábbi évtizedek áldozatai közül az elvett magzatok 50-es évek óta számolt 6-8 milliós tömegének a nyilvánosság peremére szorítása egy súlyosan genocidiális társadalom-politika hamis, embertelen értékrendjének relativizálásához, átmentéséhez vezetett.
c. A szociális vívmányok óvatos átmentése helyett a 90-es évek elején a szociális rendszer szétverése kisstílű megszálló hatalomhoz jobban illet volna, mint az ország talpraállítását hangoztató, demokráciát, népképviseletet, köztársaságot hangoztató rendszerváltás folyamatához.
d. Az oktatási és egészségügyi valamint a honvédségi rendszer értékzavaros szabályozása (valósággal lebontása) a magyar alkotmányos hagyományok tiszteletében nem következhetett volna be.
e.
A sajtófinanszírozás teljességgel megoldatlan, csak
a társadalommal szembeni ellenérdekeltség vezethetett a tájékozódáshoz és
véleménykifejtéshez való szabadságra hivatkozva ahhoz a cenzúrázott-manipuláló
sajtórendszerhez, amely egyik kulcselemévé vált jelenlegi kiszolgáltatottságunknak.
f.
Az egész privatizációs folyamat, annak minden, az
elemi törvényességet átlépő, a társadalmi szolidaritást minden képzeletet
felülmúlóan megtagadó szemfényvesztés. (A szentkorona testét alkotó
nemzettagok, 1848 óta gyakorlatilag az állampolgárok közösségének
tisztelete nem tette volna lehetővé az ország termelő vagyona mellett a belső
piaci pozícióinak és kulturális javainak józan ésszel alig felfogható mértékű
átjátszását a belföldivel szemben előnyben részesített külföldieknek
– akik ismételten nyíltan jelezték is, hogy a nemzettel semmiféle
szolidaritást nem vállalnak.)
g.
A privatizáción felüli, további állami eszközökkel végrehajtott,
társadalom ellenes spekulációs lépések erkölcsileg nem menthetők fel.
Ilyen volt például az OTP lakáshitel kamatok megemelése közgazdasági
szükségszerűségre hivatkozva, miközben a valós cél sokak tragédiáján
keresztül a lakáspiac jelentős szeletének kiszolgáltatása volt
ingatlan-spekuláns csoportoknak
h.
Hasonlóan megtévesztő eljárás az úgynevezett gazdasági támogatások
ügye, amelyeket a megtévesztő elnevezéssel megvonhatóvá tettek, holott a
Keynes-i gazdaságpolitikai rendszer elhagyhatatlan újraelosztási eszközei.
i.
A természeti erőforrások nemzeti tulajdonlása elvének
megtagadása EU csatlakozási szerződésben, belső privatizációs műveletekben
higgadt fejjel csak genocidiális céllal magyarázható (a szentkorona
tulajdonlási elve jó hivatkozást adhatna a „természetes monopóliumok”
nemzeti tulajdonlása mellett, illetve e monopóliumok magántulajdonlása, főleg
külföldi magántulajdonlása ellen).
j.
A hitel- és tágabban a pénzrendszer kiszolgáltatása
nemzetközi magántulajdon érdekű pénzügyi rendszernek nehezen illeszthető
össze a nemzet érdekével, a természetjogi elvű alkotmányos alapelvekkel.
k. Az adópénzek kivetésének és felhasználásának ellenőrizetlensége minden képzeletet felülmúló az ígért rendszerváltási garanciák helyett – például az önkormányzatok gazdálkodási alapjainak elvonása terén sem indokolható a törvénytelenség, majd később a törvényeknek az uzsorás politikához való igazítása, minden közérdekű önkormányzatiságot szolgáló gazdasági racionalitás ellenére.
l.
A társadalom-szabályozás megannyi eleme gyakorlatilag
uzsorás műveletek eszköztárának tűnik a nemzeti, az alkotmányos alapú
országos érdekek nyíltan vállalt semmibe vétele illetőleg állami eszközű
felszámolási törekvése mellett.
m.
És mindennek a tetejébe az erőszakos EU csatlakozás
módja, szervezése, menedzselése a társadalom anyagi érdeke, értékrendje,
elvárásai ellenére, a függetlenséghez kötődő reményei, a szuverenitásért
folytatott megannyi küzdelme, egész gondolkodása, alkotmányos identitása,
hagyománya, nemzeti szolidaritás igénye ellenére, az alkotmányos értékekért
folytatott közjogi küzdelmek vállalása helyett - csak a tudatos népirtás
fogalmával minősíthető.
n.
Különösen látványossá tette a magyar alkotmányt tagadó jelenlegi
közjogi állapotunk intézményes rendjének totális csődjét az,
amikor csiki-csuki alapon közölte az Alkotmánybíróság, hogy 2/3-al bármit
megszavazhat a parlament aktuális testülete, azzal szemben semmilyen vétónak
nem tudnak érvényt szerezni. Ez nem népszuverenitás, ez az alkotmányos
garanciák lehetőségének is a tagadása, ez a XX. századi kegyetlen diktatúrák
útján való továbbhaladást jelenti.
o.
A szentkorona központi intézményére épülő magyar alkotmány
ezen jelenségekkel szembeni fellépésre legalábbis alkotmányosan elismert ellenállási
jogot, sőt kötelességet tartalmaz (amely a Habsburg ház XX. századi
trónfosztását követően a legkényesebb ízlések szerint is visszaszállt a
nemzetre).
Át kell tekinteni a magyar
alkotmány ügyét, a német megszállást követő orosz megszállás
megszűnésekor elállt helyzetet a lehető legalaposabban (evidencia -
magától értetődő, megkerülhetetlen feladat)
Az alkotmány nem azonos az
alaptörvénnyel – ezt az éles különbségtételt meg kell tenni
napjainkban a tisztánlátás kedvéért azon kihívás miatt, amit a ma használatos
önkényuralmi alaptörvény 77.§-ában állítanak az alkotmány és alaptörvény
azonosságáról - tévedésből avagy azzal a céllal, hogy fogalmuk se legyen
többé a későbbi nemzedékeknek a hajdani magyar alkotmány lényegéről és
a veszteségről, amely minket és az utánunk jövőket éri az alkotmánytól
való elszakítottságban. (logikai tény)
Olyan időkben, amikor természetes, hogy az írott törvények, megállapodások az alkotmányos szellemiségnek alávetik magukat, a kettőt (íratlan elveket és írott megállapodásokat, sőt intézményeket) együtt nevezték alkotmánynak. Amikor azonban olyan „természet-ellenes” helyzet van, hogy az esetleges hatalmi erőfölényt szentesíteni kívánó írott alaptörvény nem ismeri el az íratlanul is kötelező magyar alkotmány hagyományát (örök emberi-közösségi értékeit és igazságait), akkor alapvetően fontos az erőteljes megkülönböztetés alkotmány és alaptörvény között. (logikai evidencia)
Szoros logikai analógiaként
hozható fel a polgári jogi szerződéseknél használt azon formula, miszerint
az írásba foglalt szöveg akkor tekinthető szerződésnek, ha megegyezik a
szerződő felek akaratával (tehát ha az írott szöveg megegyezik a szerződő
felek íratlan akaratával). A magyar észjárás esetében az írott
alaptörvénynek meg kell felelnie az íratlanul is erős alkotmányos elveknek
(az „örök”, de legalább a napi politikai küzdelmek felett álló értékeknek,
igazságoknak, egyes hagyományozott megoldásoknak). (hasonlattal szemléltetett
evidencia
Az alkotmányosságot mint
kulturális minőséget, igényt az uniós csatlakozás nem számolhatja fel,
s ha ilyen kísérlet, erőszak történik, akkor a magyarságnak ellenállási
kötelessége van, és el kell érnie alkotmányosságának elismerését
– amint azt tették eleink is sokszáz éven át – hol fegyverrel, hol közjogi
küzdelemben. (történelmi szükségszerűség)
Fel kell használni az
emberi gondolkodás, elemző- és alkotó képességét, minden elérhető és
megvalósítható vívmányát az alkotmányos értékek védelmére és hasznára.
(történelmi alkotmányunk evidenciája – történelmi „szükségszerűség”)
A jogfolytonosságot helyreállító és alkotmányreformot megvalósító nemzetgyűlés megtartása az alkotmányhoz való visszatérés már intézményesült útja (történelmi tény)
Külön e
feladatra választott nemzetgyűlésre van
szükség - az elképzelhető legteljesebb társadalmi részvétel és
legsokoldalúbb kontroll mellett (történelmi mintára támaszkodó
evidencia)
a.
területi elvű képviselet,
b.
a kamarák, társadalmi
szervezetek, történelmi egyházak képviselete,
c.
a tudományos, oktatási, egészségügyi
intézményi rendszerek képviselői,
d.
oktatásban érdekelt szülők
és más általánosan kötelező alkotmányos előírást teljesítők képviselete,
e.
nemzetiségek és határon túli
magyarok képviselete,
f.
akik személyükben kiemelten
érdemesek, nagy szolgálatot tettek a nemzetnek stb részvételével
A nemzetgyűlés döntési joga az alkotmányos elvek tiszteletét, evidenciák határát nem lépheti át – például a szentkorona szuverenitását, a közösségében szabad emberi személy elvét nem sértheti meg (történelmi alkotmányunk evidenciája)
A nemzetgyűlés feladata elkülönítendő a törvényhozásétól – ezen javaslat hívei a jogfolytonosság elismerésén és azt követően az alaptörvény megfogalmazásán, valamint a meglévő törvények felülvizsgálásán kívül nem terjesztenék ki a nemzetgyűlés hatáskörét az aktuális törvényhozásra. Ezen logika szerint a nemzetgyűlés és a törvényhozás egymás mellett, párhuzamosan is működhet. (józan ész szerinti megoldás)
A megvalósítandó felsőház funkciója a nemzetgyűlési tevékenységből fejlődne ki. A felsőház feladatköre az alkotmányosság őreként jobban is elválasztható a képviselőház tevékenységétől, mint a mai elképzelések azt felvetik. Ezen meggondolás szerint a civil szervezetek érdekérvényesítése a képviselőházi bizottságokba csatlakozhatna be akár meghatározó súlyú döntéshozatal erejéig (megfelelő reprezentativitás és legitimitás esetében). Tehát az „érdekképviseletre” támaszkodó törvényhozási tevékenység az alsóházban és bizottságaiban valósulhatna meg, míg a felsőház az alkotmány őre lenne, az „érték-képviselet” helye, elhatárolódva a közvetlen érdekképviselettől. (józan ész szerinti megoldás)
Három, egymást részben átfedő közösségnek közösen öröksége a magyar alkotmányos hagyomány, ha felvállalják hagyománykincsét - értékeit, igazságait, az alkotmányos szolidaritást:
a. a mai Magyarország területén élőknek (ha alaptörvényükben elismerik),
b. a magyar tudatúaknak, a magyar nemzet tagjainak, bárhol is éljenek a világon (közösségeik, autonómiájuk által felvállalva)
c. a Szentkorona országainak, a Kárpát Medence népeinek (a „hungarusoknak”), vallásuktól függetlenül, még ha nem is magyar anyanyelvűek mindenkinek, aki felvállalja az alkotmányos örökséget - (alaptörvényükben, közösségeik, autonómiájuk által deklaráltan).
[1] A felsorolás az Alkotmányossági Műhely tevékenysége során fogalmazódott meg.
[2] Evidencia: bizonyítás nélkül logikailag egyértelmű, magától adódó, megkerülhetetlen, bizonyos – matematikai evidencia pl a 2x2=4, erről nincs mit szavazni
[3] A felelős szabadság: a természetjoggal összeilleszthető alternatívák közötti választás.
[4] A „nép” és „nemzet” kifejezések ebben a felsorolásban szinonimaként szerepelnek. A lehetséges a megkülönböztetésük úgy, hogy a nemzet a politikailag szervezett nép. Tehát a nemzet szentkorona nélkül nép, tömeg, sokadalom. Illetőleg a nép ha alkotmányához hű vagy ahhoz visszatér, akkor nemzet.