Vissza a főoldalra * Vissza az előkészületek 2003 márciusban oldalhoz   * Vissza ügyészségi levélhez

mellékelt 7 ábra

1)

 

             Minimálbér alakulása.
Érték: Ft/hó.
  Érvényes Éves Éves Reál Változás Kormányzati
Év időtől átlagos fogy.ár min.bér előző évhez  ciklusonkénti
1988.I.1. 3000 3000 100,0 3000 halmozott
1989.III.1. 3700 117,2   változás
1989.X.1. 4000 3658 117,2 3121
1990.II.1. 4800 151,0 0
1990.IX.1. 5600 151,0 0
1990.XII.1. 5800 5017 151,0 3323
1991.IV.1. 7000 6700 203,9 3286 5,3% Antal-
1992.I.1. 8000 8000 250,6 3192 -2,9% Boros
1993.II.1. 9000 8917 307,1 2903 -9,1%
1994.II.1. 10500 10375 364,9 2843 -2,1% -8,9% Széchényi
1995.II.1. 12500 12333 467,5 2638 -7,2% Bokros-  ösztöndíj*
1996.II.1. 14500 14333 577,9 2480 -6,0% Medggyesy -14,6%
1997.I.1. 17000 17000 683,8 2486 0,2% összesen
1998.I.1. 19500 19500 781,5 2495 0,4% -12,2% 156000
1999.I.1. 22500 22500 859,7 2617 4,9% Orbán 180000
2000.I.1. 25500 25500 944,2 2701 3,2% összesen 204000
2001.I.1. 40000 40000 1031,0 3880 43,9% 320000
2002.I.1. 50000 50000 1092,9 4575 17,9% 83,7% 400000
Forrás:KSH évkönyv, költségvetési törvények. * Előző évi minimál bér 8-szorosa,
 2001-től, 2000: CXXXIII. tv. 89 §" (5) Az ösztöndíjak odaítélésének részletes rendjét,
 az ösztöndíjra jogosultak körét, és a pályázat feltételeit miniszteri rendeletekben kell meghatározni."

 

2)

 

A GDP és az import energiaár változásának összefüggése
Megnevezés 1994. 1995. 1996. 1997. 1998. 1999. 2000. 2001.elő
PJ import 578,1 609,4 651,6 630,9 659,5 649,6 662,8 676,5
ezer USD 1717186 1801150 2194708 2050954 1691233 1705669 2685183 2762738
M Ft 181083 225959 334503 378741 361348 406866 759996 792262
Árfoly. Ft/USD 105,45 125,45 152,41 184,67 213,66 238,54 283,03 286,77
M USD/PJ 2,970 2,956 3,368 3,251 2,564 2,626 4,051 4,084
M Ft/PJ 313,2 370,8 513,4 600,3 547,9 626,3 1146,6 1171,1
Az import energia árváltozásásának éves hatása: előző évhez viszonyítva "csökkentő -", "növekvő +"  
M USD -9,0 268,8 -74,0 -452,7 39,8 944,9 47,0
M Ft -1130,4 40973,5 -13671,2 -96722,7 9499,5 267425,3 13491,2
GDP, md Ft-ban 5614 6893,9 8540,7 10087,4 11393,5 13075,2 14770,0
Árfoly. Ft/USD 105,45 125,45 152,41 184,67 213,66 238,54 283,03 286,77
GDP volumene, előző évhez 1,5 1,3 4,6 4,9 4,2 5,2 3,8
Imp. enár vált GDP %-ban -0,02 0,59 -0,16 -0,96 0,08 2,05 0,09
GDP en.ár hatás nélkül 1,48 1,89 4,44 3,94 4,28 7,25 3,89
EU GDP volumen növ 2,4 1,8 2,6 2,7 2,3 3,3 1,6
Éves növekedési deficit, %* 3,32 1,71 0,76 1,46 0,32 -0,65 -0,69
Halmozott deficit együttható 1,033 1,051 1,059 1,074 1,003 0,997 0,990
Halmozott lemaradás md Ft 186 351 503 750  
Halm. lemard.1999-2000 között (- növekedési többletet jelent) 36 -43 -151
GDP növ f.áron 127,4 122,8 123,9 118,1 112,9 114,8 113,0
GDP deflátor 125,5 121,2 118,4 112,6 108,4 109,1 109
Halmozott lemaradás évenkénti összege  
2000. évi áron 356 553 669 887 40 -43 -138
1995-1998 között felhalmozott növekedési deficit  összesen 2465 milliárd Ft   -142
* Növekedési deficit az elmaradt gazdasági növekedés hatása, ami a rosszul felmért alkalmazkodás miatt következett be:
 EU konjunktura idején restrikciót vezettek be.Optimális mérték EU növekedés kétszerese +=elmaradt növekedés, -= többlet.
Forrás: KSH évkönyv, OECD Economic Outlook,66.  dec. 1999,68.  2000, 2001. KSH előzetes.
Fogyasztói ár % 128,2% 123,6% 118,3% 114,3% 110,0% 109,8% 109,2%

 

3)

 

Az országba belépett külföldi tehergépkocsik száma, a járművet nyilvántartó ország szerint.
Mértékegység: ezer darab tehergépkocsi
Ország 1991. 1992. 1993. 1994. 1995. 1996. 1997. 1998. 1999. 2000.
Ausztria 65 76 64 67 72 72 67 78  
Belgium 5 5 5 5 5 5 5 6  
Luxemburg  
Dánia 6 7 5 4 3 3 3 3  
Egyesült Királyság 12 12 9 8 4 6 11 11  
Franciaország 7 10 9 9 10 8 8 12  
Görögország 52 59 25 13 15 15 17 17  
Németország 79 87 85 84 84 84 83 102  
Olaszország 31 41 44 49 53 56 54 54  
Hollandia 22 26 24 27 31 32 37 41  
Spanyolország  
Portugália  
Finnország  
Svédország 5 6 4 3 3 4 4 4  
Írország  
Eu.Össz. 284 329 274 269 280 285 289 328 294 314
EU/Össz % 48,3 42,6 41,3 34,5 32,1 30,1 26,3 27,8 27,8 27,8
Csehország 49 99 105 132 141 132 158 60 60 65
Szlovákia 23 109 100 105
Románia 20 28 40 72 88 102 131 196  
Törökország 75 87 63 58 51 65 67 67  
Szovjet utód 21 28  
Ukrajna 13 18 27 27 33 46  
Egyéb  
Összesen 588 773,2 663,5 778,7 872,5 947,8 1098,4 1180,6 1056,2 1128,2
Le: Cseh és szlovák 49 99 105 132 141 132 181 169 160 170
Részössz: 539 674,2 558,5 646,7 731,5 815,8 917,4 1011,6 896,2 958,2 Kár össz
Külföldi tgk által okozott közvetlen környezeti kár (városban 50 km, országúton 350 km)  
M EUR 24,7 30,9 25,6 29,6 33,5 34,1 35,9 39,6 35,0 37,5 326,3
Magyar  tgk. által okozott közvetlen környezeti kár (városban 50 km, országúton 150 km)
Magyar tgk.edb. 175 203,3 199,1 227,7 245,8 311,6 363,2 486,5 517,7 547,8
Körny kár M EUR 9,7 11,2 11,0 12,6 13,6 17,2 20,5 34,8 46,7 45,8 223,2
Forrás: KSH, KHVM statisztika
Magyar tgk.átl.km 800 800 800 800 800 800 814 1000 1231,4 1149,3
Ebből: külföldön 600 600 600 600 600 600 614 800 1031,4 949,3
A Magyarországon áthaladó kamionok által okozott összes környezeti kár: 95-98 között
M EUR 26,9 35,4 30,4 35,7 40,0 43,4 50,3 54,1 48,4 51,7 187,75
Md Ft 2,50 3,62 3,27 4,45 6,50 8,30 10,61 13,03 12,23 13,44 38,44
Árfolyam Ft/EUR 92,70 102,10 107,50 124,78 162,65 191,15 210,93 240,98 252,80 260,04
A Magyarországon 1995 és 1998 között áthaladó kamionok által okozott összes környezeti kár:
2000 évi áron: 48,82 milliárd Ft összegű kárt okoztak.

 

4)

 

Havi nyugdíj átlag alakulása 1994 és 2002 között *4,5 % is
1994. 1995. 1996. 1997. 1998. 1999. 2000. 2001. 2002. 2002.*
Nominális 13977 16030 18113 21473 26105 29639 32986 38231 43826 44346
Nom nőv % 114,7 113,0 118,6 121,6 113,5 111,3 115,9 114,6 116,0
Fogy.ár index 128,2 123,6 118,3 114,3 110 109,8 109,2 106,0 106,0
Reál % 89,5 91,4 100,2 106,4 103,2 101,4 106,1 108,1 109,4
Nyugdíj 1994. évi áron 12504 11431 11455 12184 12576 12747 13529 14631 14804
2002. évi áron 41867 37455 34241 34313 36496 37670 38182 40525 43826 44346
Forrás: KSH  Évkönyv * SzJA kedvezmény 15 md Ft, ez 1,3 %-os átlagos emelésnek felel meg.
Nominál Fogyasztói Reál ár Lemaradás Lemaradás tőkével és kamattal* együtt levezetve:
Év vált % ár  % % 1994.évi 1994-es Összesen
1994. 13977 szint szinttől 5890 27681 32202 18071 83844
1995. 16030 114,7 118,2 97,0 16521 5890 6479
1996. 18113 113,0 123,6 91,4 20420 27681 8138 31916
1997. 21473 118,6 118,3 100,2 24157 32202 9790 38395 35487
1998. 26105 121,6 114,3 106,4 27611 18071 11385 44654 41271 19553
95.-98. 186,8 197,5 94,5 83844
1999. 12751 50012 46223 21899
2000. 14256 55913 51678 24483
2001. 15853 62176 57466 27225
2002. 17121 67150 62063 29403 175737
Lemaradás tőkével és kamattal együtt: 175737 Ft/fő
Átlagos nyugdíjak változása 1999 és 2002 között 1998-hoz viszonyítva. * kamat= fogyasztói ár + 2%
Nominál Fogyasztói Reál növ Növekedés Növekedés tőkével és kamattal* együtt levezetve:
vált % ár  % % 1998.évi 1998-as
1998. 26105 szint szinttől 11082 17477 45605 65316
1999. 29639 113,5 110,0 103,2 28716 11082 11747
2000. 32986 111,3 109,8 101,4 31530 17477 13133 18508
2001. 38231 115,9 109,2 106,1 34430 45605 14604 20581 48159
2002. 41939 109,7 106,0 103,5 36496 65316 15772 15802 52012 67929 151514
99.-02. 160,7 139,8 114,9 139480
Képviselői alapdíj reál értékének változása
1994. 1995. 1996. 1997. 1998. 1999. 2000. 2001. 2002.
Nominális 56000 67300 87800 114000 114000 130000 140800 153000 165000
Nom nőv % 120,2 130,5 129,8 100,0 114,0 108,3 108,7 107,8
Fogy.ár index 128,2 123,6 118,3 114,3 110 109,8 109,2 106
Reál % 93,7 105,6 109,8 87,5 103,7 98,6 99,5 101,7
Alapdíj 1994. évi áron 52496 55410 60815 53207 55159 54409 54142 55084
Nyugdíjpénztárak vagyona 2001. végén: 573,4 md Ft
2001. évi hozam 7 % alatt volt.
Ezek szerint az igért és elvárt legalább 5 %-os nettó hozam a 9,2 %-os infláció miatt 7,2 %-os elvonást jelent.
1,092*1,05/1,07= 1,0716 ezt 573,4 md Ft-ra vetítve 41,055 , tehát 41 md Ft-ot vettek el a külföldi magánnyugdíjalapok.

 

5

 

Költségvetés oktatási kiadásai
Millió Ft-ban folyó áron
Megnevezés 1994. 1995. 1996. 1997. 1998. 95-98 között
Összesen 278322 306525 340562 425587 493240 összesen
Előző évhez    
% 1 1,101332 1,111042 1,249661 1,158964  
Fogy ár 1 1,282 1,236 1,183 1,143  
Reál index 1 0,859074 0,898901 1,056349 1,013967  
1994. évi áron 278322 239099,06 214926,36 227037,25 230208,22  
Etvont összegek 1994-hez viszonyítva    
1994. évi áron 0 -39223 -63396 -51285 -48114 -202017
2002. évi áron 0 -107592 -173899 -140678 -131980 -554149
Forrás: KSH  évkönyvek 1996 és 1999 év

 

6)

 

A tehéntej felvásárlásának erőfölény alkalmazásával elért  extra profitja
  1990. 1993. 1994. 1995. 1996. 1997. 1998. 1999. 2000. 1994-2000
Felvásárlási   összesen
átlagár Ft/l 14,2 19,2 24,4 29,6 34,5 44 55,5 59,4 63 millió Ft
Piaci ár Ft/l 16,5 35,5 40,9 49 60,5 72,2 80 87,9 104,4
Kereskedelem haszna  
Ft/l 2,3 16,5 19,4 26 28,2 24,5 28,5 41,4
% 16,2 67,6 65,5 75,4 64,1 44,1 48,0 65,7
Felvásárolt termék mennyisége  
millió liter 1511 1556 1478 1504 1638 1629 1686
A feldolgozó és a nagykereskedelem haszna, millió Ft  
  1990. 1993. 1994. 1995. 1996. 1997. 1998. 1999. 2000. 1994-2000
Bruttó (23,5 és 2,8 % zsírtart. hatás is) 31164,4 37733 48035 53016 50164 58033,1 87250,5 365395,8
Nettó* 5972,7 7461,3 8260,5 10720,5 14727,3 15675,5 17207,3
A termelőkre kényszerített 2 havi hitel és 3,5 ill. 2,8 % közötti zsírtartalom 25 %-os   hozadéka**  
  1990. 1993. 1994. 1995. 1996. 1997. 1998. 1999. 2000. 1994-2000
2 havi hitel Millió Ft 1769,7 2932,3 2855,5 3121,3 3681,8 3225,4 3505,2 21091,2
Zsírtartalom  25 %-os eltérése 6232,9 7546,6 9607,0 10603,2 10032,8 11606,6 17450,1
A hozadékok levonása utáni haszon 4203,0 4529,0 5405,0 7599,2 11045,4 12450,1 13702,1 58933,9
Erőfölénnyel elért extra profit 26961,4 33204,0 42630,0 45416,8 39118,3 45583,0 73548,4 306461,8
Forrás: KSH évkönyvvek
* Az 1990. évi árréssel, 16,2 %-kal számolva
** Mindenkori fogyasztói ár + 10 %, a felvásárolt mennyiség 2 havi értékére vetítve, a felvásárolt tej zsírtartalma 3,5 %-os,
    a fogyasztónak értékesített tejjé pedig 2,8 %-os, ami 25 %-os eltérést jelent az azonos árbázis alkalmazhatósága miatt.
  1990. 1993. 1994. 1995. 1996. 1997. 1998. 1999. 2000. 1994-2000
Fogyasztói árindex
28,9 22,5 18,8 28,2 23,6 18,3 14,3 10,0 9,8
További nemzetgazdasági negatív hatás, az infláció árrés növelése általi gerjesztése, kereslet mérséklés népegészségügyi kára stb.
Tej fogy ár, Ft illetve  % 40 2,87 19,80 23,47 19,34 10,80 9,88 18,77
A "reggeli ital" megjelenése: 2000-ben a fogyasztói árat 9 %-kal meghaladó tej áremelés, ezt követi az olcsóbb reggeli ital.
A reggeli ital egészségi károkat okoz és csökkenti a természetes tej iranti keresletet, majd további termelői tejár csökkenést idéz elő.

 

7)

 

Magyarországra érkező külföldi tehergépkocsik útadója 2002.III.9.
Év Tehergk Útadó* Ft/ECU, Fizetendő Fizetett Meg nem Meg nem Fize-
  ezer Ft/tkm Ft/EUR útadó útadó** fizetett fizetett tendő
  darab     milliárd Ft-ban M.EUR M.EUR
1989. 363,1 65,07  
1990. 441,0 80,48  
1991. 588,0   92,70        
1992. 773,2 3,00 102,10 23,2 2,0 21,2 208 227
1993. 668,5 3,16 107,50 21,1 2,0 19,1 178 196
1994. 778,7 3,67 124,78 28,6 2,0 26,6 213 229
1995. 872,5 4,78 162,65 41,7 2,0 39,7 244 256
1996. 947,8 5,62 191,15 53,2 2,0 51,2 268 278
1997. 1098,4 6,20 210,93 68,1 2,0 66,1 313 323
1998. 1180,6 7,08 240,98 83,6 2,0 81,6 339 347
Össz. 4099,3     246,6 8,0 238,6 1164 1204
*1992-ben 3 Ft/tkm, utána ECU illetve EURO árfolyam változással valorizálva, az 1991. évi LXXXII.törvény
 és 1994.évi I. törvény szerint, amelyek tartalmukban az úthasználati díj összegét jelentik.
** Részben becslés, sok éves átlag alapján.
Az útadó számítás alapja:25 tonna, 400 km és valorizált útadó
Az országba belépett külföldi rendszámú tgk ezer darab, KSH évkönyv szerint

 

+1)

Brüsszel, 2002.03.12.

Beatrice Schell

igazgató részére

az Európai Közlekedési és Környezetvédelmi Szövetség

Brüsszel

Tisztelt Hölgyem,

Örömmel válaszolok Wallström környezetvédelmi főbiztos asszonynak címzett levelére, amely nemrég jutott el hozzám, és amely a az Európai Közösség és a Magyar Köztársaság közötti árufuvarozási megállapodással (Tranzit Megállapodással) kapcsolatos.

A kétoldalú megállapodások vonatkozásában pontatlan az a megállapítása, hogy a jelenlegi Tranzit Megállapodás alapján történő hatályban maradásuk megnehezítené az illetékek bevezetését a nehéz tehergépjárművekre. Éppen ellenkezőleg, a Megállapodás 8. cikke kimondottan előirányozza annak a lehetőségét, hogy a szerződő felek megemeljék az útdíjakat vagy bármilyen más illetéket a közúti infrastruktúra használatáért. Ez a lehetőség megfelel a használó fizet elvnek. Az útdíjaknak és illetékeknek azonban meg kell felelniük a közösségi jogszabályoknak.

A 8. cikk 5. szakasza – az Ön állításával ellentétben – nem vonja kétségbe a fent említett lehetőséget. A gyakorlat, amit a 6. cikk 2.h pontja megerősít, és amely szerint a használati engedély mentes mindenfajta adó és díj alól, egy általánosan elfogadott gyakorlat a közlekedési ágazatban. Valójában az a célszerű, ha a fuvarozó az infrastruktúra használatáért fizet és nem az engedélyért.

A Megállapodással a két szerződő fél elő kívánja segíteni a gazdasági fejlődést és integrációt, valamint a kereskedelmi kapcsolatokat és a belső piac működését.

Tisztelettel:

Dirk Van Vreckem

főosztályvezető

Európai Bizottság

Energiaügyi és Közlekedési Főigazgatóság

Szárazföldi Közlekedési Igazgatóság

Közúti és Belvízi Közlekedési Főosztály

 

Vissza a tetejére