vissza a főoldalra *
From:
Fáy Árpád [mailto:fay@ngo.hu]
Sent: Friday, February 15, 2008 9:10 PM
To: alkotmany@ngo.hu
Subject: Egy pontosítás
Történeti tudat
és hétköznapi vitatkozó eszmecserék.
Köszönetet
mondtam a megjegyzésért dr Zlinszky Jánosnak. Majd eltelt pár nap (2 db), és a
következőre gondoltam:
-
meg kell
jegyezni, hogy régóta ismétlődő szemléleti különbség került elő.
-
Számomra a nemzet fogalma, jelentése jogilag is változott 1848-ban,
kiterjesztőleg, onnan mindenki a nemzet tagjának tekintendő, és
tudtommal Deák Ferenc alkuja is ezt fejezte ki.
-
Tehát
mint minden más fogalomnak (ha egészen pontosan akarom a jelentését
megadni) egyebek mellett a közlő személyét, a hallgatóságát, a közlés
közegét, és időpontját is figyelembe kell venni.
-
Tehát
ha pedagógiai vagy kutatási céllal folytatnánk vélemény cserét, akkor Dr
Zlinszky János definíciója minden igényt kielégíthet - mondjuk az
1840-es évek elején.
-
De
tudtommal a kiegyezés óta "hivatalosan" is más a helyzet, főleg ha a
történelmi alkotmányos hagyomány kiemelkedő teoretikusait vesszük alapul
Deák Ferenc és 1944. március 19 között.
-
Amit
kevésbé értek, az az, hogy az emberjogi aktivisták, partizánok és egyéb
konjunktúra hajszolók mi kivetnivalót látnak a politikailag szervezett,
tagjaival szolidáris nemzeti közösség ideájában (ahol az emberek egymást
személyiségnek tekintik)?
-
Persze tudok egy sereg közszájon forgó interpretációt, de átérezni,
megérteni nem tudom őket - mint értelmi-érzelmi valóságot,
szükségszerűséget.
-
Közben a
mai napon volt egy másik beszélgetésem, amelyik felértékelte számomra a
nemzet fogalmának kérdését. Olyasmiket hallhattam, hogy
-
senkit
sem érdekel már a természetjog, mert nem is tudjuk mi az, nem is érdekel
senkit, nem közösség-képző értékrendi alap
-
nem
létezik már a nemzeti közösség, tehát ne kacérkodjunk a "nemzet
akaratával"
-
az
alkuk rendszere, küzdelme a valóságos társadalmi rendszert formáló
közösségi akarat, nem az alkotmányos hagyomány.
Tehát nem dr
Zlinszky érveit soroltam a 2-es pont alatt, hanem egy társalgásét, amelyben
felrémlett bennem, hogy a nemzet fogalmáról mennyire egyszerűbb vitatkozni, mint
a természetjog közösségképző szerepének tagadásáról. Felidézve az elmúlt 8-10 év
alkotmányosságról szóló vitáinak emlékét, azt kell mondjam, hogy talán idő kell,
amíg helyére tudjuk tenni mindazt, amire rábukkantunk:
-
az
alkotmány és alaptörvény funkcionális különbözőségére - és ebből következően
a mai XX-as törvény bumfordi önkény §-ára, amelyben leszögezi, hogy a magyar
alkotmány nem más, mint az alaptörvény (függetlenül a magyar történelmi
alkotmány identitásképző szerepétől, kétségtelen magas elvi logikai
színvonalától, a rendszerváltási-talpraállási társadalmi koncepció
megalapozhatóságát nyújtó lehetőségtől stb-stb).
-
felszínre
került a magyar alkotmányos hagyomány természetjogi megalapozottsága - ami
európai kultúránk, létünk sarokköve.
-
alátámasztja értékrendjével a politikai, jogi, közgazdasági
társadalom-szabályozás számára a társadalmi alany és eszköz egyértelmű
szétválasztását - a személy és a személyi lét eszközeinek határozott
különbségtevésével.
és a sor még
hosszan folytatható
Más oldalról
azt is meg kell fontolni, hogy a jelen légkörben mit tehetünk.
Egy valamire
való nemzetgyűlés bár kívánatos volna, de tényleg nem tűnik valószínűnek a
legközelebbi időben.
Mégis le kell
szögezni, hogy a nemzetgyűlés
-
funkciója
az alkotmányos identitásunk alapját képező történelmi alkotmányunk
közjogi-politikai elismerése lenne
-
a benne
szereplő "nemzet" kitétel pedig nem a százötven évnél korábbiak szerint a
politzálók szűkebb körét jelentené benne,
-
hanem a
politikailag szervezett, önszerveződésre kész
-
tagjaival szemben szolidáris társadalom képviseletét - az alaptörvény és
az egész törvényi rend alkotmányos evidenciákhoz illesztésében.
-
hosszú
távú folyamatában a jogkiterjesztés logikáját tovább érvényesítve -
például a köztulajdon újabb kori újra definiálásában.
-
Tehát nem zárná ki a modern élet megkívánta folyamatok szervezését,
szabályozási gondozását, hanem az alany (például természetes személy) és
eszköz (például jogi személy) mivoltának, szerepének, egymást
feltételező, de egymástól eltérő funkciójára támaszkodást tenné
lehetővé. HELYÉRE KERÜLNÉNEK A DOLGOK.
A történeti tudat azt jelenti, hogy eligazodunk a történeti folyamatok, változások, átrendeződések, gondolkodási
és
fejlődési lépcsők világában. Nem könnyű feladat. Nem is vagyunk rá felkészítve.
Viszont igen
fontos lehet, mert az élet nem csupán fogyasztási cikkek vásárlásából áll. Tehát
az olyan kis-szerű praktikákat, mint továbbélő buzgó osztályharc és hasonló
partizánosdi - sürgősen abba kellene hagyni, mert kudarcaink elsősorban a
felelőtlen, a kommunista korszakból hátramaradt hatalmi billentyűk és praktikák
birtokában kiszoríthatatlannak tűnő, mindent össze romboló rossz reflexeknek
tudható be.
Kezdjük hát el
az emberi energiákkal való tisztesebb törődést- kezdve az alkotmányos
hagyományon és a nemzet fogalmának, közösségének türelmesebb, óvatosabb
kezelésén.
Tisztelettel-üdvözlettel
Fáy Árpád
Vissza
az oldal tetejére