E X P L O R E R E N
láthatók a nyilak helyesen,
Mozillán egyéb karaktereket mutat a képernyő!!
Az emberi megismerés alanya csak az ember lehet ...
a megismerés tárgya lehet |
a megismerés tárgyának és alanyának a viszonya az emberi megismerés és szabályozás kérdése |
|
szervetlen világ |
alanya ? tárgya |
rálátó megismerés elvi lehetősége az objektív ismeretekre törekvés valamint az egyoldalú „külső”, a megismerésen alapuló irányítás, szabályozás lehetséges területe |
szerves, élő világ |
||
emberi világ |
alanya O tárgya |
vele-benne élő megismerés lehetősége a „természettől adott” (!) szabadság, önreflexió, együttműködés, felelősség, erkölcsi normák, alkotás, kultúra, szép-igaz-jó területe <<>> egyrészt az emberi jelenség a maga lényegében az ember által megismerhetetlen (lásd Gödel tételeit), tehát legfeljebb „csak” megélhetők az emberi lét sajátságai - ezért megkerülhetetlen alapvető kérdés az emberi személyiség minden más emberhez mért eredendő, „természetadta” szabadságának elismerése <<>> másrészt az emberi közösség kapcsolati szabály-rendszere időben előre haladva kényszerűen "mind emberibb" alkotás, amelyért az ember és közössége felelősséggel tartozik <<>> az emberi személy és közösségei eredendő szabadságának elvitatása minden más emberi személlyel és közösséggel vagy bármi egyébbel szemben (például úgymond "a" jogi személy, állam, tőke javára!) az embert ember-alatti, azaz állati lét, vegetálás felé szorítja. |
ember feletti világ |
tárgya = alanya |
a feltételező, megsejtő, hívő „megismerés” lehetősége az ember felettiben, a felfoghatatlanban, az abszolútban, "isteniben", ahol megismerésről elvileg nem lehet szó az ember részéről, legfeljebb hitről, vélekedésről <<>> ebben a viszonylatban ha irányításról, szabályozásról esik szó, annak az ember legfeljebb tárgya lehetne, és ha Isten embert teremtett szimbolikus értelemben vagy a szó közvetlen jelentésében, akkor ezt az embert küzdelmes, felelős szabadságra teremtette, nem gondtalan, felelőtlen létre |
Az ábra értelmezését, bővebb kifejtését lásd: Alkotmányos piacgazdaságot II. (Lehetőségünk a történelmi alkotmány) c kötet
37. ábra