vissza a főoldalra *
-----Eredeti
üzenet-----
Feladó: Fáy Árpád [mailto:fay@ngo.hu]
Küldve: 2006. február 27. 11:29
Címzett: Nemzeti Hirhalo
Tárgy: RE: [Lapszemle] Készen állunk a kormányzásra
Tisztelt Fidesz Frakció!
Érdeklődve olvastam a
hiradásukat. Készen állanak a kormányzásra. Valószínűleg jobban fogják
csinálni, mint a jelenlegiek (amit nem szabad tovább folytatni). Győzzenek
és tegyék a dolgukat.
Megjegyzésem abból adódik, hogy
bár ez a négyévenkénti erőpróba a mindennapi élet szempontjából nem
elhanyagolható jelentőségű, a magyarság sorskérdéseihez nem sok köze van. Az
összes parlamenti párt kínosan kerüli a létkérdések felvetését, akárcsak
megemlítését. Akkor meg ez ugye egy országos méretű helyi önkormányzati
választás, a sorskédéseket meg a színfalak mögött döntögetik az
ismeretlenek. De az emberek szeretnének végre élni is. Az élethez, a teljes
értékű emberi élethez hozzá tartozik a politikai lét, megnyilvánulás,
küzdelem is. Erről pedig itt szó sem lehet, mert a politika teljes
értelmében itt még elismerhető igényként sem nyer polgárjogot (azt hiszem,
hogy nem tévedek a megfogalmazásban). Itt egy francia típusú ki kitől veszi
el a politikai döntési jogot és a vele járó előnyöket jellegű huzakodás
folyik (a király vagy a nép a szuverén?). Holott a politikai létezés
lehetőségének a biztosítása volna a feladat, azt kellene szolgálja egyebek
mellett az állam. Szokatlan kifejezéssel élve a természetes emberi személy
szuverenitására és ezen emberi személyek természetes
közösségeinek szuverenitására kellene építeni a társadalom-politikát,
beleértve az alkotmány ügyét is.
Talán meg lehet fogalmazni, hogy
mi annak a sok "szélsőségesnek" cimkézett és a modernség álarca mögül
lenézett ember véleményének a lényege (még ha ők kevésbé is fogalmaznak
pontosan):
Például a szolidáris társadalom,
gazdaság, állam kifejezés egy igen jó irányba tett lépés. De már 8 éve sem
volt elég a sok kis lépés, amiből Gyurcsány csinált komédiát.
Szerkezeti változtatásra lenne szükség számos területen, ami az
úgynevezett rendszerváltásnál 1990-ben elmaradt, az alapozhatná meg a
társadalmi békét. De ilyet még mindig csak sejtetni látunk, és még mindig
nem látszanak választási igéretként, programként sem az elhatározott,
kidolgozott lépések!
Mik a szerkezeti megoldások? Na
most bikavadítóként néhány példát:
-
a föld a társadalom
egészéé, répgi szóval az egyén csak birtokolhatja, ezért nem
privatizálható tovább az emberek alól külföldi tulajdonosoknak, a fölös
földnek pedig, amit éppen nem művel meg valaki, a következő nemzedék
tartalékának kell lennie. A földet természetesen a termőföld konkrétságán
túl a természeti erőforrások szinonímájaként is értelmezve ásványkincsekre,
vízre és levegőre, éghajlatra stb-stb. Földet eladni adósság-rendezésként
országos méretben olyan volna mint a nevezetes szamárbőr-szerződés, az
önfelszámolás eszköze. Ebből következik, hogy a jelzálog intézményes is
csaks peciális feltételek között jelent járható utat. Erdély esetében meg a
székely erdők arányosításakor ezek a speciális feltételek nem voltak
adottak, a következmények ismertek. nem kellene itt tovább folytatni. S ha
uniós egyezményt kell újratárgyalni, akkor rajta.
-
az ország, a nemzet
nemzetközi jogalanyiságának valóságossága - mert most éppen az
ötvenes évekből ismert rezzenéstelen szemmel visznek bele minket az uniós
birodalmi katyvaszba, szuperállamba, ahonnan éppolyan nehéz lesz majd
kikászáklódni, mint amikor valaki türelmetlenül drékig érő sárba lép (de
abba bele is lehet fulladni).
-
ez a privatizáció csak
az államosítás II. lépcsője volt számos tekintetben (például a
közösségi vagyonokat szó nélkül sikkasztották el, egyes ágazatok relatív
önállóságát nemhogy nem adták vissza, de a maradékát is felszámolták - pld
agrár feldolgozó ipar, társadalombiztosítási önkormányzat, nyugdíjalapok
Kádár időkben elmaradt tőkésítésének nem-pótlása).
-
vagyon nélkül
önkormányzati vagy bármely egyéb közösség életképesen nem
képzelhető el. Az önkormányzati javak működési célú felélése nem büntetendő
vétek, hanem államilag kikényszerített, előírt magatartás. Most még a
tessék-lássék kárpótlással is csak az ország életképtelenségét fokozták,
mert a struktúrákat nem állították helyre, a magán és köztulajdon közötti
egyensúlytalanságot átbillentették és tovább fokozták ezzel a
privatizációval, mert a visszaadott magántulajdon védtelenül, közösségi
támasz nélkül van odadobva koncként a "konkurenciának" (lássad a termelő
eszköz nélküli- jogbiztonság nélküli földet, a feldolgozóiparától
elszakított mezőgazdaságot, a mezőgazdasági potenciáljától elszakított
országot, a kihalás végső fenyegetését lóbáló bevándorlás-ösztönző
népességcsere javaslatokat, az orgazdák fokozódó jogbiztonságát, a hazai
politikai kibontakozás helyett a mi gondjaink iránt közömbös uniós méretű
kényszereknek való alávetést - vagy a hazai gengszterek demagógiájának
minden kiutat lezárni igyekvő terrorját stb) . Hol egy komolyan vett
Kert-Magyarország program, amely életképes harmóniát tűzne ki célul a vidék
számára, a vidék és város viszonyában?
-
a megyerendszer és más
hagyományok feltétlen újjáélesztése meg sem említhető kérdés, ami
kiszorult a hivatalos politika köréből. az a kifogás ugyanis, hogy a
hagyományos megyék helyett "régiókat" kell alkotni, önmagában a sortüzekre
emlékeztető lelkiséggel hangoztatható, és lényegében genocidiális tett a
közigazgatás, a politika, a tudomány minden szintjén bárki részéről. Ha nem
volna ennek is mint annyi másnak kifejezetten magyarság-pusztító éle, akkor
gond nélkül lehetne egy tervezett régiót "megye-csoportnak" hívni. Csakhogy
akkor maradna a kötődés a sokszáz éves megyékhez. A megyék legnagyobb bűne
Mátyás királyhoz kötődik, mert neki nagy része volt a megyei
önkormányzatiság kiépítéséhez, megerősítéséhez. Mátyás király nevének
említésétől pedig fuldoklik a mai politika. Józanul ezt nem lehet
megmagyarázni, ami ma van, mégis véget kell vetni ennek az állapotnak.
Tanulva másfél évszázad megyei önkormányzatot nélkülöző tapasztalatokból, és
figyelembe véve a korábbi évszázadok pozitív emlékeit rendezni (nem
likvidálni) kellene a helyi politizálás rendszerét. Mostazonban még a falusi
önkormányzatoknak is végéet akarnak vetni, nemhogy a falusi önkormányzatokra
támaszkodó megyéknek adnának vissza bármi szerepkört. Nem mennek el az
emberek szavazni? Minek? Ki igérte, hogy a politikai létezést visszahódítja
a megoldatlan szerkezeti prbolémák miatt talán kényszerűen bolsevik belső
fegyelmű pártoktól? Vagy ha nem "visszahódítja" tőlük, akkor tehermentesíti
őket ettől a rendezetlen szerkezetből adódó kalodától. Kinek a programjában
van az, hogy a választó kerületekből élő politikai közösségek formálódását
segítené? Mert most a bolseviki belvilágú pártokkal szemben az ad-hoc
működésű, szándékosan életképtelen választókerületek állanak. Kinek a
programjában szerepel, hogy a túlcentralizált kormánytól és parlamenti
költségvetéstől életképes, a hagyomány erejét is felhasználó politikai
közösségekhez ad vissza jogokat, szerepköröket, gazdasági önszervezési
képességet???? (monopóliumoktól mentesített társadalombiztosítási
önkormányzatok, a múlt politikai tehertételétől megszabadított kamarák,
köztestületek _ _ _ ). HOGY MINDERRE NINCSEN PÉNZ? Nevetséges. Hogy
költségvetési takarékosságból kell az önkormányzatokat felszámolni? Mint a
katyni mészárlást. Ott sem kellett többet rabkosztra költeni. A komolyan
vett önkormányzatiságnál nehéz takarékosabb, a belső erőket jobban mozgósító
megoldást elképzelni. Nevetséges, amit kisvárosok követnek el a mai
helyzetben néhol aprófalvas szomszédságukban a szakhatóságaikkal. Ahelyett,
hogy az önkormányzatok versenghetnének, hogy ki tudja jobban megteremteni a
szakhatósági feltételeket, garantálni az elfogulatlan és valóban szolgáltató
tevékenységet - ad absurdum. Na az jelentené a megyék valamelyest
meghaladását, de legalábbis újra formálódását. Erről azonban nincsen szó.
Fel sem merült. De ne legyünk maximalisták. Miért jobb a ksitérség, mint a
"járás"? Miért kell a régió inkább, mint a megyék? A SZERVEZÉS
világ-KORSZAKÁBAN, amikor a különféle számítógépes szoftverek illesztése,
interfészen keresztüli kommunikációja, együttműködése teljességgel megoldott
probléma? A genocidiális célkitűzésen kívül nehéz volna más
valós indokot találni a megyétlenített régiókra. Csak ezt nem ildomos
kimondani a parlament tájékán. Ez túl erős, ez a valóságról szólna.
UGYANAKKOR meg kell jegyezni, hogy természetesen nem probléma nélküli a
megyerendszer értelmes újjáélesztése, a valós helyi politikum értelmes
életre keltése - területileg talán a megyékben, de ezzel párhuzamosan a
funkcionális önkormányzatokban, mint kamarákban, egyéb köztestületekben. DE
nem lehetetlen, csak még el sem kezdődött a munka tudtommal.
-
a pénzrendszer
definíciójának megfogalmazása, és törvényben szerepeltetése mint
fogalmi meghatározás, mert erről ma sehol sincsen szó, és ezért lephet el
mindent a félelmetes pénz-rendszer uzsora. Eladni az országot az uzsorás
hamis-hitelektől való szabadulásért cserébe? Ebben az általam hiányolt pénz-
és pénzrendszer definícióban a pénz rész-funkcióin kívül (értékmérő,
fizetési eszköz, _ _ _) meg kell adni a tulajdonképpeni, lényegi funkcióját
(mint gazdasági viszonyok számszerűsítésének, elszámolásának eszközét), a
pénzrendszer legfontosabb fedezeteit (a természeti kincseken és az egyéni
munkavégzésen, megtermelt hagyományos értelmeben vett árukon túl - a
közösségi lét minőségét is, mint: kultúrát, hagyományokat, intézményi
fejlettséget és típusokat, nemzeti létet!!!; tehát
pénzrendszer-fedezetként!!! stb). A hiányolt definíciónak tartalmaznia
kell továbbá a pénzrendszer működtetésének legfontosabb elfajulásait
(például amikor értékforrásként kezelik, amikor el lehet monopolizálni a
társadalom elől a saját pénz kibocsátásnak megvonásával, amikor vállalható
uniós pénzkibocsátási szabvány helyett le kell mondani a saját pénzről). A
definíció tehát meg kell adja általában a pénz mint jel és az általa
közvetített, jelölt dolgok közötti kapcsolatot, s az egész működésnek
keretet adó befoglaló fogalmi és intézményi rendszert. Ezek után lehet
mindenféle programot alkotni, hogy miféle hitelek, miféle bankok, miféle
tulajdonlási módok kerüljenek a kormányzati programba.
-
a sajtó finanszírozás
alapvető rendezése eddig egyszer sem merült föl parlamenti pártok
részéről (az intézményi közlönyök, az olvasó tájékozódási jogát szolgáló
sajttó, a reklámozó újságok és a valamely témakör sajátosságait tárgyaló
szaklapok elkülönítése eddig fel sem merült), Még nem esett szó arról, hogy
az olvasónak alanyi jogon járó, igénye szerinti tájékoztatást nyújtó sajtó
elkülönítetten, finanszírozásában alapvetően az olvasótól függő változata a
legfontosabb, hogy enélkül az olvasónak nincsen sajtószabadság, hogy ezt
mindenféle fölvásárlástól, monopoltörekvéstől megvédeni az állam egyik
legfotnosabb feladata. A piaci reklámokból eltartott sajtó egy egészen más
kérdés, ami jelenleg túlteng, és nyomorítólag hat a mai formájában.
-
az alkotmány és az
alaptörvény közötti lényegi különbség kimondása végre, felmondva
ezzel a sztalini megszállás §-át, aminek a száma ma az alaptörvényben
77.§(1).
-
a határon túli magyarok
autonómiájának minimum programjának támogatására egyik párt sem
volt kapható eddig, amíg hatalmon volt, ezt a követelést mindig a kívülálló
reálpolitikai kényszerekre hivatkozva utasították el, elutasítva sőt
stigmatizálva bármiféle természetes belső, nemzeten belüli minimális igényt,
aminek nekünk saját magunk előtt kellett volna megfelelni. Még várat, hogy
ezért bocsánatot kérjenek (nemcsak az MSZP, SZDSZ, MDF, de Önök is), és
olyan program szülessen, amely a belső autonómia-igényeknek keres reálisan
kiküzdhető utat.
-
a határon túl és
messzebb élő magyarok állampolgársága nem egy maximalista igény,
hanem egy minimális, önmagában elégtelen lépés volna, mert a magyar nemzet
egészének élő közösségként való felfogása szerint csupán a minimális
adminisztrációs lépés volna az állampolgárság megadása, ennél sokkal többre
volna szükség: a kultúrális vérkeringésbe kellene mindőket bekapcsolni,
szolidáris közösséget kellene teremteni számukra, aminek köze lehetne úgy
egzisztenciális-anyagi kérdésekhez, mint a tudati-lelki állapot segítéséhez.
KINT is, ITTHON is. Mert az sem megoldás, ha megmentjük a csángókat,
miközben itthon, határokon belül megyék pusztulnak ki.
-
a nemzet egészének belső
kohéziója elkerülendő alternatívának tűnik minden parlamenti párt
részéről határon túl és határon innen, különben a fenti kérdéseknek lenne
nyilvánossága, különben vitákat engednének, abban részt vennének, azt nem
nehezítenék, azért kiállnának - de erről szó sincsen. Amíg eljutottunk, hogy
beszéltetik az embereket, mintát vesznek a kulcs-szavakból, és azokat a
választási szövegekbe belekeverik, mint színező adalékot. A nemzeti
jelszavakat a többinél kicsit komolyabban vevő párt parlamentből való
kiszorítását mind a négy mai párt sikerként könyvelte el - és ezért még
egyikük sem kért bocsánatot. A nemzet egészének nem-pártpolitikai
szolgálatára volt is "civil szervezet", amelyet többen, egymással versengve
szedtek szét a megerősítés helyett, és itt nemcsak a parlamentnek
a világszövetségi finanszírozást megvonó határozatára kell gondoljunk, hanem
elsősorban a civil szféra jogi feltételrendszerének és intézményi-hatósági
hátterének a képtelenségére!
-
a civil szféra
törvényi-intézményi feltételei nem adottak! Tehát sem megyei szintű
politizálás (ami több mint a helyi önkormányzatiság), sem civil szervezeti
vigaszág-politizálás nemzeti kérdésekben. SEMMIT? Nevetséget csináltak a
civil szférából. Ez az erőltetett, událékos, idegen eredetű műszó,
hogy "civil szféra" hamis, félreértést okoz, önmagában problémákhoz vezet,
mert az angol mintájú társadalmi gondolkodást fejezi ki, annak felel meg.
Ennek a szónak az erőltetése csak a magyar hagyományok elutasításával és
valamely balliberális sznobsággal magyarázható. Elfed, eltakar, megnehezít a
gondolataink számára számos tényleges ellentmondást. De menjünk tovább. Ha
egy öntevékeny egyén néhány segítőt toborozva belefog valamibe, annak ma
nincsen szervezeti megfelelő kerete. Mert ma csak a legalább 10 egyforma
emberből álló csapatnak van meg az egyesületi lehetősége, vagy egy alapító
másnak tehet alapítványt, és utána ő maga nem szólhat bele.Alkalmatlan
megoldások a legtöbb esetben. A való életben nem ez az általános "igény". A
szabályozás tehát nagymértékben diszfunkcionális. Továbbá a hatalom
állandóan válogat az öntevékenységet vállalók között. Mert mindig véges
forrásokra hivatkoznak, és természetes hogy nyíltan vagy hazudozva, de csak
a haverokat, a megbízható sleppet finanszírozzák államilag. Holott a
nonprofit öntevékenység alanyi jog. A jogi szabályozás "természet szerint"
nem a gátlást kellene célozza, nem a megszűrést, hanem a támogatást. Tehát a
törvényi szabályozással szemben elsőrendű kikötésnek kellene lennie, hogy a
törvény és intézményes állami szerepvállalás nem akadályozhat adóhivatalként
sem, botrányos bírósági ítéletekkel sem, elszabotált bírósági bejegyzésekkel
sem és még sok minden mással sem. Miért kevés a gyerek? Mert (sok áttételen
keresztül) végül is a mai feltételek között élni sem érdemes. Olyan
tanulság, olyan szembesítés a népesség-fogyás, amivel szembe kellene nézni.
Szép dolog a családi adózás, persze, hogy jobb ha van, mintha nem lenne, de
tüneti kezelés, esetleges, alapvető struktúrális feladatokat nem oldja meg.
A sor még hosszan folytatható.
Alapvető szemléletváltásra lenne szükség, amire a négy évenkénti
indiánosdiba való belefeledkezés nem kedvez. 1990-ben skandálták a
választási kortesbeszédek azt, ami már el volt döntve: a többpártrendszert,
privatizációt, szocializmus lebontását. Nem volt tétje. Olyan, mint az
esőcsináló, aki mindig utólag beszél. Még mindig itt tartunk, ez a
sodródásunk oka, az utólagos esőjósok reménytelen ügyeskedése. Nincs magyar
nemzeti politika. Az uniós diktátumokat variálják a tisztelt pártok,
esetenként még azt sem, esetenként 100-200 éves fogalmakkal operálnak,
például mintha még mindig aranypénz lenne (semmiből pénzt nem lehet csinálni
- s közben a XX. század ebből állt, két világháború szörnyűségeit lehetett
vele megfinanszírozni, csak az élet helyre zökkentését nem ildomos, s ma is
ezt művelik, csak bankrablók és egyéb ügyeskedők javára). Mint egy rossz
szerszám a mai politikai felszíni libikóka: jót nem várhatok tőle, de tegyek
úgy, mintha tényleg jó lenne. Azt színháznak mondják. Vagy tévedek?
Válasz tudom, hogy nincs, mert
nem volt a nemzeti konzultációban sem, az utóbbi négy évben, azt megelőzően
sem 98 után, meg 98 előtt sem, meg már a 80-as évek elején sem. Kiáltás a
pusztába, palack-posta, viszhang-próba, digitális falfirka és egyéb műfaji
besorolással
Fáy Árpád
Vissza az
oldal tetejére